Automatiseret rekruttering via sociale medier: Hvad betyder det for dig som jobsøgende?

AI AUTOMATISERET REKRUTTERING SOCIALE MEDIER LinkedIn

Automatiseret rekruttering via sociale medier: Hvad betyder det for dig som jobsøgende?

Automatiseret rekruttering via sociale medier: Hvad betyder det for dig som jobsøgende?

Artificial intelligence = AI eller kunstig intelligens er meget oppe i tiden. Mark Zuckerberg havde en hel sektion om det ved Facebooks årlige konference i begyndelsen af 2017. Der er ingen tvivl om at AI vil blive implementeret i vores liv for fremtiden og dette gælder også i rekruttering.

Det er endnu et element du som jobsøger og bruger af sociale medier skal tage hensyn til i forbindelse med din personlige branding.

AI rekrutteringsløsninger der allerede er derude.

Flere virksomheder er allerede på markedet med deres AI rekrutteringsløsninger.

Virksomheder som Envoy, Mya, VCV, Brilent, Crowded, HiringSolved samt Entelo, kan identificere jobsøgere inden de forlader deres job, baseret på deres online aktivitet.

Envoy skanner beskrivelsen af et jobtilbud og henter mere information om jobbet hos arbejdsgiveren gennem et spørgeskema. Baseret på dette identificeres kandidater baseret på offentlig online information. Programmet kontakter endda selv de mest relevante kandidater, både de passive og aktivt søgende. Det samme gælder HiringSolved mens Mya er mere en chatbot og Crowded gennemgår de ansøgninger virksomheden tidligere har modtaget. (Cheesman, 2017)

AI i rekruttering er der ikke rigtigt endnu.

Skønt dette alt sammen lyder fantastisk, er løsningerne der ikke helt endnu. Specielt ikke hvis man spørger  Thomas Charles Heintzelmann, HR Manager hos Maersk Tankers gennem 3 år og selvstændig med egen virksomhed Heintzelmann & Co, der levere rekrutteringsydelser. Han mener ikke der eksisterer en løsning, som kan erstatte mennesket i rekrutteringen. Han ved, at de vil komme. Men på nuværende tidspunkt vurderer han, at de bedste resultater stadig kommer fra en rekrutteringsagent. Uden brug af andet end de tilgængelige søgefunktioner og erfaring.

Så når du skriver dine profil tekster, skriver du stadig til et menneske. Men du gør klogt i at være på forkant, så du bliver vist, når der søges efter kandidater via. eks. LinkedIn.

AI vil blive en del af rekrutteringen i fremtiden.

Hvornår AI bliver en integreret del af rekruttering vil tiden vise, men i det øjeblik hvor AI rekrutteringsassistenter rigtig tager fat, vil vi se udgaver, som kommer fra Microsoft, Google og Facebook. I mellemtiden vil største delen af rekrutteringen af nye medarbejdere, skønt processen er tidskrævende, stadig blive varetaget af rigtige mennesker.

Men hvor og hvordan bliver man fundet af en virksomhed, og hvor finder man dem?