Rekrutter og søg hvor kandidater og job er

Rekrutter og søg på sociale medier linkedin

Rekrutter og søg hvor kandidater og job er

Fisk hvor fiskene er på sociale medier.

Virksomheder rekrutterer på helt nye måder

Vi har set virksomheder som McDonalds rekruttere omkring 250.000 medarbejdere gennem SnapChat, hvor 45% af brugerne er mellem 18-24 år, og flere virksomheder er efterfølgende kommet til og rekrutterer nu vha. sociale medier. (Cheesman, 2017)

Fisk hvor fiskene er = rekrutter og søg hvor kandidater og job er.

Nøglen til at rekruttere de kandidater, virksomhederne ønsker, er at være der, hvor de er, og alle er på de sociale medier.

Det betyder ikke, at SnapChat er det rigtige medie for alle virksomheder. Det samme gælder medier som Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, Behance, Twitch og LinkedIn. Det handler om målgruppen for rekrutteringskampagnen. På samme måde handler det for jobsøgere om at være der, hvor de virksomheder, de ønsker at søge job hos, er. ”Fisk hvor fiskene er” gælder for både virksomheder og jobsøgende.

Novo Nordisk og rekruttering på sociale medier

Novo Nordisk har med succes anvendt sociale medier i deres rekrutteringsproces og employer branding. Deres mål var at rekruttere flere nyuddannede, og de skiftede derfor deres strategi fra traditionel marketing og annoncering til en strategi næsten alene baseret på social media. De anvendte aktivt medarbejdere og skabte ambassadører på Facebook og Twitter, hvor nyuddannede fortalte deres historie.

Ved at fiske hvor fiskene var, modtog Novo Nordisk over tre gange så mange ansøgninger fra nyuddannede end to år tidligere fra 92 forskellige lande. (Kenvold, 2017)

 

Hvis du er i tvivl om du udstråler det signal du vil sende, så hop ind på vores indlæg om Personlig Branding på LinkedIn.

Læs mere om hvordan du som jobsøgende kan brande dig selv på LinkedIn: Personlig Branding på LinkedIn